dinsdag 21 april 2009

Wijn drinkers worden verleid door half lege schappen

Halflege schappen in de supermarkt zijn verleidelijk voor consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit.

Want als het schap met de flessen wijn bijna op is, dan moet die wijn wel goed zijn.

(Bron: Marketing online)

Dit heet het ‘bandwagon-effect’. Met de muziek meelopen, zo noemt dr. Erica van Herpen van marktkunde en consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit dit gedrag.

De gemiddelde consument koopt bij voorkeur artikelen die in trek zijn, schrijft Van Herpen in het nieuwe nummer van het Journal of Consumer Psychology. Dat meldt Resource, het weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum.

Van Herpen baseert zich op experimenten waarbij kopers onder gecontroleerde condities kunnen kiezen uit wijn van volle of deels lege schappen. Van Herpen concludeert dat de consument een kuddedier is.

De consument pakt niet alleen eerder wijn uit een halfleeg schap, hij vindt die wijn ook beter.

Objectief gezien is dat onzin, zegt Van Herpen. De consument denkt alleen dat die wijn beter is omdat al zoveel mensen voor hem zo’n fles hebben gekocht.


Bericht overgenomen van wijn.nieuwslog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten