donderdag 8 april 2010

Op zoek naar genot!


Leve de kaasboer!

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar de ideale kaas-wijn combinaties. Het combineren van wijn en kaas kan geweldig zijn, maar kan ook de wijn nog wel eens te kort doen. Het laagje vet dat de kaas op de tong vormt, verstopt als het ware een beetje de smaakpupillen. Waardoor sterke smaken vervlakken.
Maar het proeven van de kazen en wijnen is wel een zeer aangename bezigheid. Ik raad u aan om een goede kaasboer op de markt of kaaswinkel te bezoeken. Het brede assortiment en de kwaliteit van de kazen zorgt voor veel en lang plezier tijdens het proeven.
Een bevriende kaasboer heeft bij mij onlangs een zevental stukjes kaas afgeleverd. Van oude Leidse kaas tot groene pestokaas en roodkorstkaasjes. Een ware ontdekkingstocht.
En het valt me op dat een echt slechte combinatie niet snel te vinden is. Ik leerde vroeger al van mijn moeder, dat als je alleen lekkere ingrediƫnten combineert, het niet snel vies zal smaken. Misschien klinkt dat simpel, maar klopt wel voor een groot deel.
Maar over het algemeen passen jonge frisse wijnen het beste bij jonge kazen. Rijpere wijnen bij rijpere kazen. En zoetere wijnen bijvoorbeeld bij blauwe aderkazen. Zoals bijvoorbeeld port, maar deze smaakt ook heerlijk bij andere rijpe kazen.
Ook met geitenkaas is het leuk om te experimenteren. Bijvoorbeeld een lang gerijpte geitenkaas in combinatie met een Fleurie is heerlijk. Maar deze geitenkaas is ook fantastisch bij een witte Pouilly-Fumee of andere mooie Sauvignon Blancs.

Maar geloof niet alles direct wat ik hier schrijf, probeer het gewoon uit. Wat het leukste van wijn en eten is het proeven!


Proost

Andreas Vergunst
Wijnbox.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten